آموزش و راهنمای کامل شارژگاز انواع داکت اسپیلت و کولرگازی و نحوه ی سرویس و عیب یابی

مجله اطلاع رسانی و آموزشی و خدماتی

آموزش و راهنمای کامل شارژگاز انواع داکت اسپیلت و کولرگازی و نحوه ی سرویس و عیب یابی

در این مطلب قصد داریم انواع عیوب و علت هایی ک ممکن است برای داکت اسپلیت و کولر گازی بوجود بیاید را همراه با رفع و تعمیر آن بیان کنیم.

عيب يابي و تعمير کولر گازي :

عيب۱ – کولر روشن نمي شود

علت ۱ – پريز برق ندارد , دوشاخه يا سيم رابط کولر معيوب است .

رفع عيب۱ – با بر رسي برق پريز و اطمينان از تندرست بودن آن , بدنه کولر را با احتياط جدا نموده و بعد از آن که دو شاخه را وارد پريز نموديد , بتوسط ولتمتر میزان برق را در ترمينال اصلي مورد مقدار گيري قرار دهيد . در‌حالتی که در ترمينال اصلي ولتاژ وجود نداشت ابتدا دو شاخه و آن گاه سيم رابط را تعويض نماييد اما در صورتي که در بر رسي دو شاخه , عيب خاصي مشاهده نشده باشد . آموزش تشخیص کولرگازی اینورتر تقلبی از اصلی

عيب۲ – کولر روشن نمي شود .

علت۲ – کليد اصلي خراب است .

رفع عيب۲ – در بعضي از کولر ها کليد قدرت موجود است که در واقع فاز اصلي مدار از اين کليد عبور نموده . در صورت معيوب بودن کليد اقتدار , به سبب ساز عدم وجود فاز در مدار , عيب۱ – مشاهده مي شود . کليد اقتدار را مي توان بعداز بیرون نمودن دو شاخه از پريز مورد آزمايش قرار اعطا کرد خوبتر است يکي از راز سيم ها را جدا کنيد . اهم متر را بر روي مشقت ۱*R قرار داده و رابط ها را به پايه هاي کليد متصل سازيد . در شرایطی‌که کليد سلامت باشد با قرار دادن آن بر روي شرایط ON , عقربه گم راه شده و عدد صفر را نشان مي دهد . در همين زمان با جنبش کليد بر روي موقعیت OFFعقربه در سوی بي نهايت باز مي گردد . در غير اين صورت کليد معيوب است و مي بايست آن را تعويض نماييد .

عيب يابي و تعمير کولر گازي

عيب۳ – کولر روشن نمي شود .

علت۳ – سيم هاي رابط جدا گردیده اند .

رفع عيب۳ – در صورتی‌که در سيم بندي مدار اصلي , فاز يا نول قطع شده باشد , عيب۱ به وجود مي آيد بنابراين ضروری است درستی اتصالات تا محل انشعاب بين ترموستات و کليد موتور حرفه بر رسي شود .

عيب۴ – موتور حرفه روشن مي شود ولی کمپرسور براه نمي افتد .

علت۴ – فاز يا نول اصلي کمپرسور قطع است .

رفع عيب۴ – سيم هاي رابط را مورد بر رسي قرار دهيد . در صورت مشاهده سيمي که از محل اتصال خویش بیرون شده , نسبت به اتصال دوباره آن مبادرت نماييد .

عيب۵ – موتور فن روشن مي شود اما کمپرسور براه نمي افتد .

علت۵ – ترموستات خراب است .

رفع عيب۵ – دو شاخه کولر را از پريز بیرون نموده و بعداز جدا نمودن سيم هاي رابط ترموستات رابط هاي اهم متر را به آن متصل نماييد . با جنبش ترموستات ( ولوم ترموستات ) در جهت عقربه هاي ساعت , عقربه اهم متر گمراه شده ودر حدود عدد صفر مي ايستد و با جدا ترموستات ( تکان ولوم در جهت بر خلاف عقربه ساعت ) عقربه به جهت بي نهايت گشوده مي گردد . در شرایطی که به هنگام آزمایش کليد , موردها مذکور مشاهده نشد کليد ترموستات معيوب است . ترموستات را تعويض نماييد . حتما ( هنگام خريد ترموستات جديد , دقت داشته باشيد که ترموستات یگانه کولر گازي را خريداري نماييد .

عيب۶ – موتورفن روشن مي شود ولی کمپرسور براه نمي افتد .

علت۶ – اورلود , دائما ( در شرایط قطع است .

رفع عيب۶ – کنتاکت هاي اورلود در حلت عادي به يکديگر متصل می باشند که اين اتصال بوسيله اهم متر ديده مي شود در غير اين صورت اورلود با شماره کد شبیه خویش تعويض مي شود . حتمی است ذکر شود در عمده کولر هاي گازي اورلود داخل پوسته آهني کمپرسور تعبيه شده که در اين صورت رفع عيب قدري اختلال مي شود .

عيب۷ – موتورفن روشن مي شود البته کمپرسور براه نمي افتد .

علت۷ – کمپرسور معيوب است تعمیرات کولر گازی تهران

رفع عيب۷ – خوبتر است کمپرسور را در حالي که متصل به برق است مورد آزمايش قرار دهيد . کولر را روشن نموده و موتور حرفه را به جنبش اندازيد . ترموستات را نيز در وضعیت روشن قرار داده و در‌حالتی که از گذشته سر سيم هاي موتور را شناسايي نموده ايد , ابتدا ولتاژ دو رمز اصلي و مشترک و کمکي را مورد مقدار گيري قرار دهيد واگر به هر دو سيم پيچ ولتاژ به میزان کافي مي برسد البته تکان نمي نماید بايد کمپرسور را تعمير يا تعويض نماييد .

عيب يابي و تعمير کولر گازي

عيب۸ – موتور رشته روشن مي شود البته کمپرسور براه نمي افتد

علت۸ – خازن راه انداز کمپرسور معيوب است

رفع عيب۸ – در شرایطی‌که خازن معيوب باشد , بمحض جنبش ترموستات در جهت عقربه هاي ساعت موتور ميل به تکان از خویش نشان مي دهد ولی براه نمي افتد . عموما ( اين وضعیت کمپرسور بوسیله کم نوروروشنایی شدن چراغ هاي روشنايي خانه قابل رويت و تشخيص است . بواسطه جريان اضافي که کمپرسور در اين وضعیت مي کشد , اورلود نيز فعالیت مي نماید . خازن را از مدار بیرون نموده , وپس از تخليه به يکي از طریق هاي بیان شده در مبحث خازن ها آن را آزمايش کنيد . در صورت مشاهده عيب خازن , نسبت به تهيه خازن جديد مبادرت نماييد .

عيب۹ – کليد فن را روي تمام شرایط ها قرار داده ايم ولی , رشته روشن نمي شود ( کمپرسور کار مي نماید )

علت۹ – فاز يا نول اصلي حرفه قطع شده‌است .

رفع عيب۹ – اعم از فرضیات مي تواند اين باشد که فاز کليد یک‌سری حالته و يا نول خویش موتور رشته جدا شده باشد . دو خط مذکور را بر رسي نموده ودر صورت مواجهه با پارگي و يا جدا شدن سيمي از کنتاکت خویش , عيب را بر طرف سازيد تا حرفه به کار خویش ادامه دهد .

عيب۱۰ -کليد رشته را روي تمام موقعیت ها قرار داده ايم ولی , فن روشن نمي شود ( کمپرسور کار مي نماید ) .

علت۱۰ – کليد فن خراب است . راهنمای آموزشی تعمیرات و سرویس و شارژ گاز داکت اسپیلت و انتخاب تعمیرکار ماهر

رفع عيب۱۰ – کولر را از برق جدا نموده و بعداز آزاد ساختن کنتاکت هاي کليد فن , يکي از رابط هاي اهم متر را روي کنتاکت ورودي فاز قرار داده و با زدن کليد ( شرایط ۱ ) , مي بايست با اتصال رابط دوم اهم متر بر روي يکي از پايه ها , عقربه گم راه ودر حدود صفر بايستد . در شرایط ۲ کليد رابطين اهم متر بر روي کنتاکت مشترک ويکي ديگر از پايه ها رابطه را نشان خواهد دادواز آن جا که حرفه به هيچ وجه روشن نمي شود در آزمايش کليد هيچ کدام از وضعیت هاي کليد انحراف عقربه در اهم متر را ايجاد نمي سازد ( در صورتی کليد خراب باشد ) . کليد را تعويض کنيد تا

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!